niedziela, 21 kwietnia 2013

Niełatwy dzień - Mark Owen

Wydawnictwo Literackie, Okładka miękka, 336 s., Ocena 5/6

Recenzja mojego męża:)

Mark Owen to pseudonim pisarski członka specjalnej grupy najlepszych z najlepszych komandosów  Navy SEALs. Owen przez wiele lat uczestniczył w najbardziej ryzykownych misjach wojskowych w historii, z których większość nadal utrzymywanych jest w ścisłej tajemnicy. Tym razem zdecydował się opowiedzieć o wydarzeniu i akcji, które od dawna pasjonowały świat - schwytaniu i zabiciu Osamy Bin Ladena.  
02 maja 2011 około godziny 1:00 czasu lokalnego wojska amerykańskie zabiły Osamę Bin Ladena po 40-minutowej wymianie ognia w jego rezydencji w miejscowości Abbottabad, 60 km na północny wschód od Islamabadu. Zlecenie zabicia terrorysty nr 1 na świecie wydał prezydent USA Barack Obama, który też jako pierwszy podał do opinii publicznej informację o powodzeniu misji. Operacji 24 komandosów sił specjalnych Navy SEALs Team Six ST6 nadano kryptonim "Trójząb Neptuna". Owen opowiada o przygotowywaniach do akcji i jej przebiegu.
Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej poznajemy przygotowania do akcji, techniki szkoleń komandosów, ich wyposażenie, przebieg kilku drobniejszych akcji.
W drugiej części śledzimy bezpośrednie przygotowania do zabicia Bin Ladena i wykonanie zadania.
Całość napisana jest w niezwykle przystępny i rzeczowy sposób. Mimo, iż autor zrobił wszystko żeby nie ujawnić żadnych wojskowych tajemnic, i tak serwuje nam niezwykle dużo informacji o swoich kolegach z Navy SEALs, szkoleniu, przebiegu akcji. Owenowi udało się w bardzo ciekawy sposób opowiedzieć o ich dniu codziennym, o tęsknocie za rodziną i domem, o wzajemnych żartach etc. Zaprezentował nam normalnych z pozoru, zwyczajnych mężczyzn, a nie tylko doskonale wyszkolonych komandosów. 
Plusem jest spora ilość kolorowych zdjęć, które czynią lekturę jeszcze barwniejszą i bardziej realną.
Zachęcam do lektury osoby zainteresowane współczesną historią i wydarzeniami, które toczyły się na naszych oczach. Niełatwy dzień to wciągająca i rzetelnie napisana książka.


6 komentarzy:

  1. Słyszałam o tej książce chętnie ją przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię wciągające i dobrze napisane książki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To mi przypomina nieco "Wroga numer jeden". :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio coś mnie wzięto na takie tematy, rozglądałam się za książkami o tej tematyce, między innymi patrzyłam na tą. W końcu zdecydowałam się na "Pluton wyrzutków" i "Najdłuższy tydzień", niestety jeszcze nie zdążyłam przeczytać. Ale jeśli mi się spodobają, to w następnej kolejności sięgnę po "Niełatwy dzień".

    Ostatnio w ogóle jakiś wysyp true stories o amerykańskich żołnierzach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię powieści wojenne, a tę pozycję mam na oku w zasadzie odkąd tylko wyszła. Muszę w końcu ją kupić... :)

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.