wtorek, 14 maja 2013

Kości pająka - Kathy Reichs


Wydawnictwo Sonia Draga, Okładka miękka, 416 s., Moja ocena 5-/6
Kości pająka to kolejna powieść z bestsellerowego cyklu pisanego przez amerykańską antropolog kliniczną. Książki Kathy Reichs doczekały się ekranizacji. Od 2005 r. telewizja Fox kręci na ich podstawie popularny serial - Kości, wyświetlany także w Polsce. Książki być może nie wszyscy kojarzą, ale serial zapewne większość. 
Zarówno serial, jak i książkę można oglądać/czytać niezależnie od siebie. Główna bohaterka serialu i serii naprawdę niezłych książek, to ta sama, ale jednak zupełnie różna osoba. Jest nią antropolog sądowa Temperance Brennan. Na czym polegają owe różnice? To już musicie odkryć sami. Zachęcam zarówno do oglądania serialu, jak i lektury książek. 
Co istotne, znajomość z Temperance można rozpocząć od dowolnego odcinka serialu i dowolnego tomu serii książkowej.
Poniżej trailer serialu Kości.


Ja od dłuższego czasu śledzę perypetie pani antropolog. Tym razem przybywa ona do Hemmingford w kanadyjskim Quebecu, gdzie odkryto zwłoki topielca. Co ciekawe, mężczyzna "zapakowany jest" (bo jak to inaczej określić??) w worek foliowy, skrępowany, ubrany w różową !!! bieliznę. Ale to nie koniec niespodzianek. Szybko okazuje się, że mężczyzna ten nazywał się John Lowery i nie żyje. Zgadza się z tym, że nie żyje on od ok. 40 lat. Był on jedną z ofiar katastrofy śmigłowca wojskowego, do której doszło w 1968 r. w Wietnamie. Został pochowany został na cmentarzu w Karolinie Północnej. W jaki więc sposób mężczyzna został odnaleziony w worku, a jego śmierć miała bezsprzecznie związek z dziwnymi praktykami seksualnymi?
Temperance dokonuje otwarcia rzekomego grobu mężczyzny i wtedy się zaczyna. szybko okazuje się, ze "dwukrotna" śmierć mężczyzny to dopiero czubek góry lodowej. Śledczy z Biura ds. Jeńców Wojennych i Zaginionego Personelu Wojskowego Departamentu Obrony USA natrafiają na kolejne szczątki pochodzące z czasów wojny wietnamskiej, a przy nich znajdują nieśmiertelnik Lowery'ego. Są więc już trzy ciała rozpoznane jako Lowery. 
Co się za tym wszystkim kryje? A kryje się, oj kryje. Co dokładnie, tego oczywiście nie zdradzę. Zachęcam za to do sięgnięcia po Kości pająka i wcześniejsze tomy przygód Temperance. 
Bardzo lubię niezależną doktor antropologii. przez kilka ostatnich lat bardzo się z nią zżyłam. Tak w ten sposób można to określić. Lubię jej pewność siebie, a jednocześnie sporą wrażliwość i to z jakim zaparciem dąży do odkrycia prawdy i odnajduje się w niełatwym zawodzie, często przebywając w męskim świecie. Taką wisienką na torcie lubienia Temperance jest...jej kot Ptasiek. Wspaniały okaz:). 
Dlaczego więc dałam tylko (bo jak na takie lubienie to "tylko") 5-/6. A dlatego, że tym razem Kathy Reichs włóczy Temperance po świecie. wiem, wiem w imię dobra śledztwa, ale jakoś mi to zgrzyta. Chyba zbytnio przyzwyczaiłam się, że pani doktor śledztwa prowadzi głównie w swojej Kanadzie. Hawaje jakoś mi nie pasują. Gorący klimat, wspaniale opisy wysp jakoś mi nie współgraja z doktor antropologii i poważnym, momentami niebezpiecznym śledztwem. 
Poza tym, z ręką na sercu przyznam, że nie mam się do czego przyczepić. Śledztwo prowadzone jest tak jak zawsze, czyli drobiazgowo, konsekwentnie. Nie brak szczegółowych opisów różnorodnych prac antropologicznych i ekshumacyjnych. Dla osób, które jak ja lubią tego typu smaczki, lektura będzie przyjemnością. 
Atutem jest plejada doskonale przedstawionych bohaterów (część znam już z poprzednich tomów) i napięcie, które powoli, acz konsekwentnie rośnie, aż do wybuchowego finału. 
Nie zwracajcie więc uwagi na moje marudzenie i koniecznie sięgnijcie po Kości pająka oraz pozostałe tomy przygód doktor Temperance Brennan. Satysfakcja czytelnicza gwarantowana. 
Cały cykl Kości (mam nadzieję, że wydawnictwo pokusi się o wydanie pozostałych tomów):
  1. Déjà Dead (inna wersja Zapach śmierci; tytuł oryg. Déjà Dead, 1997, wyd. pol. 1999)
  2. Śmierć za dnia (inna wersja Dzień śmierci; tytuł oryg. Death Du Jour, 1999, wyd. pol. 2001)
  3. Śmiertelne decyzje (tytuł oryg.Deadly Decisions, 2000, wyd. pol. 2008)
  4. Zabójcza podróż (tytuł oryg. Fatal Voyage, 2001, wyd. pol. 2008)
  5. Pogrzebane tajemnice (tytuł oryg. Grave Secrets, 2002, wyd. pol. 2008)
  6. Nagie kości (tytuł oryg. Bare Bones, 2003, wyd. pol. 2008)
  7. Poniedziałkowa żałoba (tytuł oryg. Monday Mourning, 2004, wyd. pol. 2008)
  8. Starożytne kości (tytuł oryg. Cross Bones, 2005, wyd. pol. 2012)
  9. Okruchy śmierci (tytuł oryg. Break No Bones, 2006, wyd. pol. 2008)
  10. Kości w proch (tytuł oryg. Bones to Ashes, 2007, wyd. pol. 2009)
  11. Diabelskie kości (tytuł oryg. Devil Bones, 2008, wyd. pol. 2009)
  12. 206 kości (tytuł oryg. 206 Bones (2009), wyd. pol. 2011[1]))
  13. Kości pająka (tytuł oryg. Spider Bones inne wydanie Mortal Remains (2010, wyd. pol. 2013)
  14. Z krwi i kości (tytuł oryg. Flash and Bones, 2011, wyd. pol. 2012)
 
 

5 komentarzy:

  1. Ja bym to chętnie przeczytała, zwłaszcza, że właśnie się dowiedziałam (jak zwykle ostatnia), że na podstawie tych powieści kręcony jest serial Bones:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja przeczytałam już trzy: "Starożytne kości", "206 kości" i "Z krwi i kości".
    To prawda, że Temperance z książki i z serialu to praktycznie dwie różne osoby. Obie je polubiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Sporo słyszałam o serialu (chociaż go nie widziałam), o książkach zdecydowanie mniej.
    Ale z tego co piszesz, wnioskuję, że może mi się spodobać:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Za książki z panią antropolog zabieram się i zabrać się nie mogę. Natomiast serial śledziłam swego czasu i nie wyobrażałam sobie, by przegapić któryś odcinek - jednak z sezonu na sezon stawał się coraz bardziej przewidywalny. I jakoś nie mogę powrócić do kontynuowania serii. Napisałaś, że Temperance pracuje w Kanadzie - czyli miejsce akcji serii powieści jest w tym przypadku inna niż serialowa? Ciekawa zmiana

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.