piątek, 16 sierpnia 2013

Honor legionu - Andrzej Sawicki

Instytut Wydawniczy Erica, Okładka miękka, 352 s., Ocena 5/6
Recenzja mojego męża:)

Honor legionu, to I tom  przygód Kazimierza Luxa. Naszego bohatera poznajemy w 1797r. w samym szczycie epoki napoleońskiej. Lux  jest oficerem Legionów, a przez przypadek (a może i nie) zostaje wplątany w morderczą aferę. Na szali zostaje położony honor polskiego legionisty i samego Luxa, który za wszelką cenę musi udowodnić, że nie jest przysłowiowym wielbłądem. Bardzo szybko okaże się, że nie jet to wcale takie proste, a problemy zdają się mnożyć z każdym dniem bardziej i bardziej...
Sawickiemu udało się stworzyć doskonałą powieść historyczną o lekko awanturniczym zabarwieniu. Zaletą opowieści jest bez wątpienia dbałość autora o szczegóły historyczne. Od razu rzuca się w oczy doskonałe przygotowanie merytoryczne Sawickiego. Musiał on zadać sobie niezmiernie dużo trudu w tym zakresie, ponieważ zawodowo nie ma nic wspólnego z historią, wręcz przeciwnie, pracuje w wyjątkowo niehumanistycznym zawodzie, jest bowiem chemikiem. Historia to hobby, pasja Sawickiego. Ogromne brawa za przekucie tej pasji w coś wymiernego i tak wybornego, jak Honor legionu.
Akcja prowadzona jest równomiernie, w odpowiednim tempie. Brak w książce momentów słabszych, co niestety wielu autorom zdarza się. Ile to razy spotykaliśmy w książkach akcji "nierówną" fabułę? Zbyt wiele. U Sawickiego czegoś takiego nie znajdziemy. 
Za kolejny plus należy poczytać wykorzystanie przez autora wątków z życia autentycznej postaci. Major Kazimierz Lux (1780-1846) – polski żołnierz Napoleona. Legionista w korpusie Dąbrowskiego, weteran batalii na San Domingo, pirat karaibski, bohater wojny wyzwoleńczej 1807 roku, oficer armii Księstwa Warszawskiego, uczestnik wyprawy na Moskwę 1812 roku, żołnierz armii Królestwa Kongresowego. Odznaczony Legią Honorową, Krzyżem Złotym Virtuti Militari i Orderem św. Stanisława. Awanturnik, bohater, poszukiwacz przygód, dzielny żołnierz, a w potrzebie oddany przyjaciel. Walczył o honor i ojczyznę, równość, wolność, braterstwo, za Cesarza oraz o złoto i sławę.
Honor legionu to I tom przygód Kazimierza Luxa. Mam nadzieję, że na kolejne autor nie każe nam zbyt długo czekać.

6 komentarzy:

  1. Ostatnimi czasy nie mam w ogóle ochoty na powieści historyczne, choć zawsze je uwielbiałam. Opowieść o życiu autentycznego bohatera kusi, jednak to nie jego czas.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię fakty autentyczne, tu jak widać one są wplecione w fabułę, zatem zapowiada się kolejna powieść historyczna na przyzwoitym poziomie, chętnie przeczytam . Pozdrowienia dla Ciebie i męża :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę mam, ale jakoś nie potrafię się do niej przekonać. Nie czuje tego zainteresowania, więc chętnie bym się na nią z kimś wymieniła.

    OdpowiedzUsuń
  4. Recenzja Twojego męża, a książka dla mojego męża. Tym razem baby zostaja w cieniu. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja-Baba książkę czytałam i bardzo mi się podobała, też dziewczyny spróbujcie :)

      Usuń
  5. U mnie też ta książka czeka aż się za nią wezmę... kilkanaście stron przeczytałam jakiś czas temu jednak chyba jeszcze nie czas na nią. Mam nadzieję, że jednak się do niej przekonam i jeszcze w tym roku opinia ujrzy światło dzienne.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.