piątek, 6 września 2013

Rwanda - Joanna Bar

Wydawnictwo Trio, Okładka miękka, 274s., Ocena 6/6
Recenzja mojego męża, miłośnika historii XX wieku.


Rwanda, to kraj w Afryce, o którym zrobiło się głośno kilkanaście lat temu na skutek ludobójstwa jakie dokonało się w trakcie konfliktu między Hutu i Tutsi. Joanna Bator przedstawia nam nie tylko samą wojnę domową, która miała miejsce w latach 1990-93 i ludobójstwo z 1994r., ale przede wszystkim cały ciąg wydarzeń historycznych i społecznych, powiązań kulturowych, które doprowadziły do w/w wydarzeń. Autorka ukazuje, jak długą drogę przebyła Rwanda w II połowie XX wieku - od kolonizacji do bolesnego odzyskiwania niepodległości. Opisuje także, co było początkiem odwiecznego konfliktu między dwoma plemionami, miedzy Hutu i Tutsi. Jak udowadnia autorka, zrozumienie konfliktu, jego przyczyn i przebiegu, jest niemożliwe bez poznania i analizy stosunków wewnątrz kraju, zależności i zawirowań historycznych. Warto sięgnąć po książkę i poznać historię Rwandy, tym bardziej, iż jednym z pierwszych Europejczyków, którym na początku XX wieku zezwolono na przeprowadzenie badań w tym kraju, był nasz rodak, antropolog Jan Czekanowski.
Książka napisana jest językiem przystępnym i mimo trudnej tematyki czyta się ją bardzo dobrze.
Cennym uzupełnieniem są zdjęcia, które jednak nie epatują okrucieństwem, nie ukazują ofiar masakry z 1994r., prezentują za to sam kraj i osoby, które odegrały ważną rolę w różnych etapach historii.
Trudno napisać coś więcej o książce, która jest tak unikalną i niezwykle ważną pozycją.
Seria Historia państw świata w XX i XXI wieku, w której Rwanda została wydana, to doskonała merytorycznie, napisana przystępnym językiem, potrzebna seria. Zachęcam do sięgania po kolejne jej tomy, tym bardziej, iż autorzy książek to wybitni historycy, politolodzy, badacze. W sposób zwięzły, przystępny prezentują oni materiały dot. procesów i wydarzeń, które miały miejsce w wybranych krajach od końca II wojny światowej. Książki te to pasjonująca lektura, która może zmienić nasze spojrzenie na wiele wydarzeń.

3 komentarze:

  1. Bardzo lubię książki z serii "Historia państw świata w XX i XXI wieku", są bardzo rzeczowe i pozwoliły mi bliżej poznać już kilka państw. Rwanda z uwagi na wydarzenia, które miały miejsce 20 lat temu jest krajem wartym uwagi, więc chętnie poznałabym i tę książkę.
    A o tym, że to Polska była pierwszym z krajów "odkrywających" Rwandę nie miałam pojęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę już czytałam na temat Rwandy, mam jeszcze w planach reportaże Hatzfelda. Nie miałam pojęcia o tej książce, aż się prosi, by przyjrzeć się jej bliżej.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa pozycja, nie słyszałam o niej. Natomiast jestem ciekawa ile stron ma ta publikacja?

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.